Industri Gruva
2 min lästid

Gruvjättarna elektrifierar fordonsflottor under jord

22:a april 2024, 06:30
Bildkälla: ABB:
Bildkälla: ABB:
Anna Broberg Anna Broberg
Like 0

Det första helt batterielektriska trolleysystemet implementerades på en 800 meter lång testbana i Bolidens underjordsgruva i Kristineberg med en lutning på 13 procent.

Parallellt med att minska koldioxidutsläppen ska elektrifieringen av gruvdrift också ge förbättrad hälsa och säkerhet för branschens arbetsstyrka. Genom att implementera detta system strävar samarbetspartnerna efter att bevisa att arbetsmiljön underjord kan förbättras avsevärt, med mindre utsläpp, buller och vibrationer överlag samtidigt som den totala kostnaden per ton minskar.

– Under de senaste tre åren har vi i nära samarbete med ABB- och Epiroc-teamen arbetat för att föra framtidens elektriska gruva ett steg närmare verkligheten, säger Peter Bergman, General Manager Boliden Area, Boliden och fortsätter:

– Det viktigaste för oss är naturligtvis att tekniken fungerar i vår egen verksamhet, men vi ser också ett mervärde i att tillsammans med våra partners driva teknikutvecklingen så att systemet kan användas i andra gruvor. Vi är stolta över att ha tagit detta koncept till en verklig installation.

Detta projekt stöds av medel från den svenska innovationsmyndigheten och deras initiativ ”Hållbar Industri”.

– Vi är passionerade och engagerade i att skapa verkliga framsteg för gruvindustrin. Att se branschens första elektriska batteritrolleysystem live är inte bara resultatet av ett samarbete med Boliden och Epiroc, utan det är verkligen en milstolpe i branschen. Vi lanserade ABB eMine™-konceptet med metoder och lösningar för att tillföra elektrifiering till hela gruvdriften, från elnätet till hjulet, och installationen i Kristineberg visar kraften i dessa möjligheter, säger Max Luedtke, Global Business Line Manager Mining, ABB.

– Tillsammans kan vi i nära partnerskap accelerera transformationen och nå en brant kurva inom gruvteknologisk innovation som vi har gjort i Kristineberg. På kort tid har vi implementerat och levererat teknik som inte bara minskar CO2-utsläppen, utan även förlänger reseavståndet avsevärt för batteridrivna fordon på tunga ramptransporter, minskar driftskostnaderna och förbättrar hälsan och säkerheten i gruvmiljöer, säger Wayne Symes, President för Epirocs division Underground.

Boliden avser att implementera ett fullskaligt, autonomt elektriskt trolleysystem i Rävlidengruvan, en satellitfyndighet och förlängning av Kristinebergsgruvan, och har beställt fyra Minetruck MT42 SG Trolley-maskiner från Epiroc. Den totala sträckan kommer att vara 5 kilometer på ett djup av 750 meter.

#abb #boliden #epiroc
Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0