Industri Gruva
2 min lästid

Allvarliga transportproblem efter helgens urspårning

8:e november 2021, 14:57
Allvarliga transportproblem efter helgens urspårning
Urspårningen inträffade mellan Sikträsk och Lina älv. 38 vagnar har gått av rälsen och flera kontaktledningsstolpar har rivits ner. Foto: LKAB
Malin Rothenborg Malin Rothenborg
Like 0

Ett lastat malmtåg från LKAB spårade ur på Malmbanan mellan Sikträsk och Lina älv i helgen. Lokföraren klarade sig utan skador men 38 vagnar gick av spåret och stoppet bedöms bli långvarigt, enligt ett pressmeddelande från LKAB.

– Det här visar ännu en gång hur känslig vår leveranskedja är, vi behöver dubbelspår nu, säger Jan Lundgren, logistikchef och vd för LKAB Malmtrafik.

Malmbanan är cirka 50 mil lång och förbinder LKAB:s gruvor i Malmfälten med hamnarna i Narvik och Luleå. Platsen för urspårningen ligger cirka 3 km från närmaste bilväg vilket innebär ett försvårat bärgningsarbete och beräknat stopp i tågtrafiken under flera dagar.

– Vi har under många år påtalat behovet av att Malmbanan ska byggas ut till dubbelspår. Det handlar dels om att öka kapaciteten så den matchar vår planerade ökning av produktionen, men det handlar också om att minska känsligheten för störningar.

2020 levererade LKAB 28,5 miljoner ton järnmalmsprodukter med en omsättning på 34 miljarder kronor. Fram till tredje kvartalet 2021 är leveranserna 20 miljoner ton och omsättningen 40 miljarder kronor.

– Det här är den tyngst belastade järnvägssträckan i hela Sverige och vår enda väg för att förse våra kunder. Orsaken till dagens urspårning ska utredas, men oavsett vad den är visar detta ännu en gång hur viktig frågan om sträckans tillgänglighet är. Trafiken kan i värsta fall bli stående flera veckor. Det måste nu satsas rejält på järnvägen så Malmbanan inte blir den industriella omställningens getingmidja, konstaterar Jan Lundgren.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0