Sponsrad
5 min lästid

Så växer du hållbart när kunderna prioriterar pris (och därför ska du ändå försöka)

1:a juni 2023, 11:50
Så växer du hållbart när kunderna prioriterar pris (och därför ska du ändå försöka)
Bildtext: Nikolay Burdakov, Swedbank.
Sponsrad
Like 0

”Om jag ska förmedla ett enda budskap så är det att Sveriges företag – stora som små – inte ska släppa fokus på hållbarhetsarbetet, oavsett hur tuff marknaden är just nu. För kraven och förväntningarna ökar snabbt från alla håll, och om du lyckas leverera på dem så kommer du att få det lättare att hitta både kunder och kapital de kommande åren. Den hållbara omställningen är på gång och de som möter den är framtidens vinnare – så är det bara”, säger Nikolay Burdakov, senior ESG-rådgivare på Swedbank.

Sveriges samlade kunder – konsumenter, andra företag och offentlig verksamhet – drar åt svångremmen i kölvattnet av stigande räntor och inflation. Förändrade kundbeteenden påverkar möjligheten att sälja (ofta dyrare) hållbara produkter och tjänster. Samtidigt fokuserar många företag på att hålla uppe försäljning, marginaler och likviditet – det är helt enkelt lätt att hållbarhetsarbetet prioriteras ned. Men det är en kortsiktig lösning, menar Nikolay Burdakov, som listar fyra anledningar till att den hållbara omställningen ska vara fortsatt top of mind:

1. För att EU-kraven gör att hållbara företag får fler affärsmöjligheter 

En rad nya direktiv från EU kommer att göra hållbarheten affärskritisk. Och även om ditt företag är för litet för att omfattas av kraven så kanske dina kunder eller leverantörer omfattas – och därmed även du.

”Ett av många exempel är CSRD, de nya kraven på hur företag ska rapportera sitt hållbarhetsarbete. Detta är omfattande krav som träder i kraft i och med 2024 års verksamhetsår. I och med att de stora företagen måste rapportera på hela sin värdekedja kommer de vilja göra affärer med företag som själva har koll på sitt hållbarhetsarbete.”
CSRD kräver rapportering på mer än 1100 datapunkter kring klimat, biologisk mångfald, social hållbarhet och mycket mer. Så börja redan nu fundera på vad dina kunder kommer vilja veta av dig kring din påverkan.

2. För att vinna den offentliga upphandlingen

”Den här utvecklingen har pågått länge och kommer bara att fortsätta. Vill du ha en chans i offentliga upphandlingar så måste du visa tydligt hur du jobbar med hållbarhetsfrågorna”, säger Nikolay Burdakov.

3. För att det ger företaget bättre villkor hos banken

De nya regelverken från EU ställer krav på Europas banker att på olika sätt ta hänsyn till hållbarheten i de bolag de investerar i och lånar ut pengar till. I förlängningen innebär det här att företag som inte satsar på att ställa om kan få svårt att locka investerare och få finansiering och kapital. Men även det motsatta gäller:

”Företag som är seriösa med sitt hållbarhetsarbete och satsar på att ställa om sin affärsmodell kommer att ha bättre tillgänglighet till kapital. Vi på banken vill så klart arbeta tillsammans med våra kunder så att vi tillsammans lyckas med omställningen, snarare än att missgynna företag som inte kommit hela vägen ännu. Banken kan inte uppnå sina hållbarhetsmål utan att ha med sina kunder på resan.”

Behöver ni hjälp att bygga en hållbar ekonomi i bolaget? Klicka här för att läsa mer om vad Swedbank kan hjälpa till med!

4. För att konsumenterna vill ha det (även om de just för stunden prioriterar sin plånbok)

”Framför allt yngre konsumenter prioriterar de här frågorna och det är dessa konsumenter som kommer att växa upp och bli dina viktigaste kunder.”

Men hur ska man kunna satsa på hållbarheten när kunderna just nu inte gör det? Enligt Nikolay Burdakov finns det en rad sätt, och det första är att se över sina interna processer.

”Energieffektivisering, tillverkningsprocesser, återvinning och materialhantering kan du arbeta med oavsett vilka produkter dina kunder efterfrågar. Att arbeta smartare här kommer dessutom att spara dig pengar och förbättra företagets ekonomi.”

Nikolays andra tips handlar om att inse att det är dags att börja mäta.

”Alla företag kommer vinna på att hålla koll på sitt hållbarhetsarbete, vara konkret och kunna leverera siffror på sin påverkan. Det räcker inte längre med att ha ambitioner. Man kommer att behöva sätta konkreta mål inom olika områden och sedan visa hur företagens affärsmodell påverkas samt vad man gör åt det.”

Till sist – att göra en rejäl satsning på hållbarhet kommer att löna sig. Men det kräver resurser och för många är det just nu en bristvara. Nikolay rekommenderar därför att man ska sätta sig ner med sin bank och se över möjligheterna till hållbar finansiering såsom gröna, sociala och hållbarhetslänkade lån samt obligationer.

”För investeringar i den hållbara omställningen finns det ofta möjligheter att låna pengar till fördelaktiga villkor. Resurseffektivisering hör hit, men även andra former av hållbara investeringar. Så ta kontakt med din bank och se hur de kan hjälpa dig mot en mer hållbar och långsiktig affär.”

Tips och inspiration om hållbart företagande

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0