Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
En lågkonjunktur kan vara extremt prövande för många bolag. Att bibehålla en god likviditet har blivit en närapå hygienfaktor för att hålla en stabilitet och klara sig i konkurrensen. Och inte minst ha friheten att driva bolaget i önskad riktning.
”Om du har en bristande likviditet är risken att du snabbt hamnar i ett läge där bolagets dåliga ekonomi kommer att sätta agendan för vad ni tvingas göra framåt. Det är sällan vad man som entreprenör eller företagsledare önskar”, säger Anne Almström, Försäljningschef Företag Retail på Swedbank.
Agera proaktivt och ha kontroll över er ekonomi
En av nycklarna för att klara sig bra genom lågkonjunkturen är, enligt Anne Almström, att ha kontroll över er ekonomi. Här handlar det till stor del om att se över och analysera varje del av bolaget. Vad är kärnan i er verksamhet? Vad ni ska satsa på respektive avveckla? Vilka kostnader och intäkter har ni, och finns det något som kan justeras? Därefter är det dags att se över vad ni behöver göra och sätta en handlingsplan.
”Ser man det ekonomiska läget från den ljusa sidan är det här ett utmärkt tillfälle att finslipa hela er verksamhet och affärsplan samt få en bättre lönsamhet. Börja med att se över vad som är viktigast i er verksamhet idag och därefter vad som krävs för att ni ska ligga i framkant där.”
Att vara på tå och ha en tät dialog med leverantörer, partners, branschorganisationer och bank är en god idé, särskilt som mindre eller medelstort bolag. Det hjälper er att ligga steget före om något inte går enligt plan och det är läge att vidta åtgärder.
”Vad gör ni om en leverans inte kommer i tid eller en partner går i konkurs? Ta hjälp av ditt nätverk och gör det tidigt. Det har ni allt att vinna på.”
Hållbarhet utifrån olika perspektiv – och att lyckas även på sikt
I takt med att hållbarhetsfrågor blivit allt viktigare bland konsumenter och hållbarhetskraven ökat inom de flesta branscher återspeglas det på flera sätt i många bolags affärsstrategier och strategiska beslut. Det här är också något som banken har med sig i sin kontakt med olika bolag, menar Anne Almström på Swedbank.
”Ser vi att man hos ett företag vill göra mer kostsamma satsningar i fråga om exempelvis en leverantör, tjänst eller ett inköp, så tar vi i beaktning om det är ett hållbart val på sikt. Både utifrån ett ekonomiskt perspektiv och att det går i linje med relevanta ESG-kriterier för aktuell bransch. Vi månar om långsiktig hållbarhet.”
Ha foten redo på gasen
Att redan nu fundera över vad ni ska göra för att vara snabbare än konkurrenterna när konjunkturen vänder är enligt Anne Almström klokt.
”Det är ytterligare en stor fördel med att ha en god likviditet i bolaget. Så snart vi får ett bättre ekonomiskt läge har ni möjlighet att vara snabba på gasen. Sätt en plan för vad ni ska göra då. Kanske en ny investering eller marknadsföringskampanj? Eller återanställa medarbetare för att snabbt kunna växla upp igen? Skaffa er ett försprång redan nu.”
Behöver ni hjälp att bygga en hållbar ekonomi i bolaget? Se vad Swedbank kan göra för er!
7 sätt att bygga en hållbar ekonomi i ditt bolag
Lindhagensgatan 53 112 43 Stockholm,
Kundservice: 08 – 400 22 620
VD/CEO: Oscar Lundberg
Redaktionschef: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Organisationsnummer: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2024 | Branschaktuellt Sverige AB