Göteborgs hamn: Containervolymerna ökade under 2020
Övriga segment har haft det tuffare.
Det globala logistikåret 2020 präglades starkt av coronapandemin. Men i Göteborgs hamns containervolymer för helåret syns inga effekter – istället har volymerna ökat. Det framkommer av ett pressmeddelande.
Göteborgs hamn är Nordens största hamn. 30 procent av den svenska utrikeshandeln passerar där, inklusive hälften av all containertrafik. Containersegmentet har haft en ökning med närmare en procent under 2020, till skillnad från passagerartrafiken i hamnen som drabbats hårdast av pandemin.
“2020 ställde höga krav på oss alla i och kring Göteborgs hamn, vår flexibilitet och anpassningsförmåga har ställts på prov. Efter förutsättningarna och med facit i hand har vi gjort nästan allting rätt i hamnen, där vi till och med lyckats öka på sina håll,” säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB, i pressmeddelandet.
Tuffare i andra segment
I energisegmentet började året starkt med höga volymer – lågt råoljepris under våren gjorde att råoljelagringen ökade. Andra halvan av året präglades av minskad efterfrågan på flygbränsle och andra transportbränslen på grund av corona.
Den svenska nybilsförsäljningen gick ner med 18 procent under året, och den globala marknaden har generellt följt samma mönster. I Göteborgs hamn minskade volymerna med 15 procent under året som gick, där den största enskilda faktorn var Volvo Cars produktionsstopp under våren.
Även den intraeuropeiska rorotrafiken drabbades av coronavirusets följder, men gick in i 2021 med tillförsikt då sista kvartalet 2020 visade en ökning på sju procent.
Volymer Göteborgs hamn, 2020
Jan-Dec 2020 |
Jan-Dec 2019 |
Jfr % Jan-Dec | |
Container, TEU | 776 000 | 772 000 | 0,5% |
Järnväg, TEU | 441 000 | 456 000 | -3% |
Ro/ro enheter | 515 000 | 551 000 | -6,5% |
Nya bilar | 234 000 | 276 000 | -15% |
Passagerare | 590_000 | 1_736_000 | -66% |
Kryssningsanlöp | 11 | 59 | -81% |
Energi m.Ton | 21,6 | 22,2 | -3% |