GruvaABB tecknar långsiktigt serviceavtal för Bolidens koppargruva Aitik
21.03.2014 14:32 3 min lästid

ABB tecknar långsiktigt serviceavtal för Bolidens koppargruva Aitik

21.03.2014 14:32 3 min lästid

Boliden tecknar treårigt avtal med ABB.

Marcus Rosenholm
0

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har fått en order av Boliden på ett treårigt serviceavtal på ABB:s livscykelservice vid koppargruvan i Aitik, nära Gällivare. Aitik är Sveriges största koppargruva och ett av världens mest produktiva dagbrott.

ABB:s livscykelservice innebär ett servicekoncept som inte bara ser till det akuta, avhjälpande servicebehovet utan syftar till att skapa långsiktigt värde för kunden. Konceptet ska hjälpa Boliden att identifiera risker och fatta kvalificerade beslut samt analysera tillgängliga data för att öka tillgängligheten hos ABB:s utrustning.

Avtalet täcker livscykelservice, fjärrdiagnostik och planerat underhåll av två direktstyrda kvarnar (gearless mill drives GMD). Därutöver ska ABB förse Boliden med tekniska konsulttjänster i samband med pågående uppgraderingar av kvarnarna samt kvarndrivsystemen.

Med detta avancerade angreppssätt för långsiktig service ska ABB hjälpa Boliden att öka utrustningens livslängd, minimera oplanerade avbrott och öka systemtillgängligheten i malningsprocessen.

Livscykelservice inkluderar en utsedd kontaktperson som är ansvarig för alla frågor och beställningar samt kommunikations- och serviceplanering inklusive avstämningsmöten för att följa upp olösta frågor. Avtalet omfattar också ABB:s tjänster för fjärrdiagnostik inklusive dygnet runt support och periodiska underhållsrapporter och tillståndsövervakning av GMD-utrustning.

Tjänsterna för fjärrdiagnostik är utformade för att stödja kritiska komplexa system. ABB:s ingenjörer kan komma åt GMD-systemen och lokalisera fel varifrån som helst i världen. De kan logga in i systemen på distans för att undersöka problem och ge rekommendationer för nästa steg eller åtgärda problem direkt.

”Vårt koncept för långsiktig livscykelservice stärker systemprestanda överlag och bidrar till effektivt underhåll och förutsägbara underhållskostnader. Vårt serviceteam i Sverige och Schweiz kommer att hålla fokus under hela kontraktstiden för att ge Boliden allt stöd de behöver säger Remy Lanoue, Global Service Manager för verksamheten Mining vid ABB.

 

Spara den här artikeln

Missa inget! Prenumerera gratis på nyhetsbrevet

Prenumerera på Branschaktuellt’s nyhetsbrev – det är helt kostnadsfritt!