GasEnergigas Sverige: ”Fel väg att gå”
3/01/2020 2min lästid

Energigas Sverige: ”Fel väg att gå”

3/01/2020 2min lästid
Energigas Sverige: ”Fel väg att gå”

Maria Malmkvist vd i Energigas Sverige. Bildkälla: Energigas

Ett förbud mot förbränningsmotorer är kontraproduktivt, menar branschorganisationen.

Nyligen tillsatte regeringen en utredning som ska ge förslag på hur ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar ska genomföras samt när fossila drivmedel ska ha fasats ut. Men Energigas Sverige menar att det är fel väg att gå.

– Vi behöver skarpa åtgärder för att nå en fossilfri transportsektor, men att förbjuda en viss sorts motor är fel väg att gå, säger Maria Malmkvist, vd för Energigas Sverige i ett pressmeddelande.

“Fokuserar på fel åtgärd”

I utredningens direktiv framgår att regeringen vill analysera förutsättningarna för att införa ett nationellt förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar.

– Vi välkomnar initiativet att arbeta för en ökad användning av förnybart i transportsektorn, men tycker det är mycket olyckligt om regeringen fokuserar på förbud mot vissa fordon i stället för att fokusera på hur vi ska ersätta de fossila drivmedlen med förnybara, säger Maria Malmkvist.

I utredningsdirektivet framgår även att de fossila drivmedel som används är främst bensin, dieselbränslen och naturgas, och att dessa har ungefär lika stora växthusgasutsläpp. Men den fordonsgas som tankas i Sverige innehåller i genomsnitt 94 procent biogas, med en klimatnytta på minst 90 procent jämfört med bensin och diesel, skriver branschorganisationen.

– Att utredningsdirektivet bara förespråkar elektrifiering på personbilssidan, är alldeles för enkelspårigt. För att klara utmaningarna inom transportsektorn, behövs många alternativ. Att stänga ute flera av de förnybara alternativen, till förmån för bara elektrifiering, är som att slänga ut bebisen med badvattnet, säger Maria Malmkvist.

En del av januariavtalet

Utredningens kommittédirektiv bygger på punkt 31 i januariavtalet, den sakpolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet. Sven Hunhammar har utsetts till särskild utredare. Uppdraget ska redovisas senast 1 februari 2021.

– Vi hoppas och förutsätter att vi och andra representanter från olika drivmedel får vara med i utredningens expertgrupp, säger Maria Malmkvist.

Spara den här artikeln

Missa inget! Prenumerera gratis på nyhetsbrevet

Prenumerera på Branschaktuellt’s nyhetsbrev – det är helt kostnadsfritt!