Företag & AffärerSJ miljardsatsar på nya regionaltåg
25/10/2021 2min lästid

SJ miljardsatsar på nya regionaltåg

25/10/2021 2min lästid
SJ miljardsatsar på nya regionaltåg

Skissbild, SJs nya regionaltåg. Utseendet på tåget kan komma att ändras.

Järnvägsföretaget har gjort en av sina största tågaffärer någonsin.

SJ har gjort en av sina största tågaffärer någonsin. Företaget har genomfört en upphandling och beslutat tilldela kontraktet på minst 25 nya regionaltåg till CAF. Investeringen är på cirka tre miljarder kronor och tågen ska vara i trafik 2025.

Investeringen i nya regionaltåg är en del av SJs satsning på cirka tolv miljarder i nya och upprustade tåg, där de nya regionaltågen utgör cirka tre miljarder. Tre ihopkopplade tåg får cirka 1000 sittplatser, enligt SJ som också beskriver tågen som snabba – med en topphastighet på 200km/h.

– Vi köper tåg för att möta en allt större efterfrågan, inte minst i Stockholm Mälarregionen. Trots att tågen kommer ha gott om sittplatser har vi ändå lagt ribban högt vad gäller komfort, säger SJs affärschef Jan Kyrk.

Tågens utformning och funktion bygger på en rad kundundersökningar, både SJs egna men även enkäter som pendlarföreningar och andra resenärsgrupper genomfört. Involveringen av SJs ombordpersonal har också varit viktig i framtagningen av kraven på de nya tågen.

De nya regionaltågen kommer att trafikera linjerna Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg, Stockholm-Uppsala, Linköping-Norrköping-Stockholm-Arlanda-Uppsala-Gävle-Ljusdal samt Kalmar-Göteborg där de kommer att ersätta dagens loktåg. De nya tågen förväntas kunna sättas i trafik under 2025.

– Tillsammans med Mälardalstrafiks stora satsning på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen kommer SJs trafik med nya regionaltåg bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande region, genom att erbjuda ett omfattande nät av regionala tågförbindelser med tät trafik med moderna tåg, säger Jan Kyrk.

SJ beskriver de nya tågen som anpassade för svenskt klimat och som lämpliga för personer med funktionshinder. Det kommer även att vara bekvämt att arbeta ombord på tåget, bland annat med effektiv uppkoppling, skriver SJ.

Spara den här artikeln

Missa inget! Prenumerera gratis på nyhetsbrevet

Prenumerera på Branschaktuellt’s nyhetsbrev – det är helt kostnadsfritt!