FastighetSå hanterade vi covidkrisen – Balders vice vd berättar
21.10.2021 14:28 5 min lästid

Så hanterade vi covidkrisen – Balders vice vd berättar

21.10.2021 14:28 5 min lästid
Sharam Rahi, vice vd på Balder.

Sharam Rahi, vice vd på Balder.

Balder deltar på Fastighetsmässan den 24-25 november.

Rebecca Bornlid Lesseur
0

Sharam Rahi är vice vd på ett utav Sveriges största fastighetsbolag – Balder. På Fastighetsmässan kommer han att prata om hur företaget hanterat pandemin.

– Jag tror inte att man kan ha hängsle och livrem vid sådana händelser. Men nu vet vi att det kan hända och att företaget kan hantera det, säger Sharam Rahi, till Branschaktuellt.

Sharam Rahi har varit vice vd för Balder sedan 2005. Han berättar att de, liksom andra bolag, har passerat finanskriser genom åren men aldrig tidigare har de ställts inför utmaningarna som coronakrisen inneburit. Den har påverkat alla, både i det stora och lilla menar Sharam Rahi.

– Det har varit en chockerande tid men vi har gjort så gott vi har kunnat. Vi gjorde en prioriteringsordning och har testat oss fram. Internt har vi anpassat oss efter medarbetarnas behov inför hemarbete och externt har vi fått lyssna in våra hyresgäster. Vi skapade ett digitalt program för hyresgästerna, säger Sharam Rahi.

På Fastighetsmässan kommer Sharam Rahi berätta om några av de åtgärder Balder vidtagit för att hjälpa hyresgäster i kommersiella byggnader, exempelvis hotell och butiker. Balder har bland annat haft kontinuerliga möten med hotellverksamheter och samarbetat kring hur de ska lösa situationen på bästa sätt långsiktigt.

Hyresrabatt har varit ett annat sätt för Balder att hjälpa den stora massan av kommersiella byggnaders hyresgäster och dialog om eventuellt lokalbyte har förts med dem som behövt – både när restriktionerna inneburit hemarbete och nu när personer kan återgå till att vara fysiskt på plats på arbetsplatserna.

– Det gäller att hjälpas åt. Vi gjort det vi kan för att hjälpa till och en del har varit att handla åt äldre hyresgäster som inte kunnat ta sig ut. Vi skapade aktivitetstimmar på gårdar i bostadsområden där vi bland annat hade balkongbingo eller träning, så att hyresgästerna kunde vara med från balkongen, säger Sharam Rahi.

”Teamkänsla är viktigt”

Sharam Rahi nämner ett sätt som har bidragit till god sammanhållning bland Balders medarbetare under tiden som de arbetade hemifrån.

Allt började med att de skulle live-sända på Teams på fredagarna för att ge information till de anställda – vilket även resulterade i ett roligt avslut på arbetsveckan. Sharam Rahi berättar att det var så bolaget firade advent och Lucia.

– Varje advent delade vi ut en klapp till alla anställda, exempelvis en extra semesterdag eller presentkort på Coop. Det blev väldigt uppskattat så vi kommer köra julkalender även i år, säger Sharam Rahi.

Trots pandemin, har Balders verksamhet fortsatt expandera den senaste tiden. Vissa som anställdes hade inte varit på kontoret före den fjärde oktober då alla kunde komma tillbaka till arbetsplatsen. Sharam Rahi menar att korridorsnack är viktigt för teamkänslan och att vara lyhörd för alla medarbetare nu när samhället återgår till det normala.

Text av Rebecca Bornlid Lesseur

Spara den här artikeln

Missa inget! Prenumerera gratis på nyhetsbrevet

Prenumerera på Branschaktuellt’s nyhetsbrev – det är helt kostnadsfritt!