2021-05-06 Reinfeldts svar på sågningen: Omställningen tar tid – biobränsle behövs https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2021/05/Namnlost-1-1-2.jpg

Reinfeldts svar på sågningen: Omställningen tar tid – biobränsle behövs

Foto: Peter Knutson/Drivkraft Sverige.
Energi

I veckan offentliggjorde Drivkraft Sverige att Fredrik Reinfeldt blir ny styrelseordförande. Han kritiserades för att företräda ett ”greenwashingprojekt” – men menar att biobränsle är en nödvändighet.

För fyra år sedan beslutade riksdagen om en klimatlag som skulle minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030.

Det var en av anledningarna till att Fredrik Reinfeldt valde att tacka ja till posten som styrelseordförande för Drivkraft Sverige.

– Jag har i många år varit väldigt intresserad av hållbarhetsfrågor och den klimatomställning som väntar världen och Sverige, säger han till Branschaktuellt.

– Den bransch som jag nu ska företräda är helt central för att det här ska bli en hållbar omvandling – alltså hur vi växlar bort fossilbränslen i vår persontrafik och vår tunga trafik till det som är hållbart på längre sikt.

Reinfeldt tillträder positionen den 27 maj. Han har i dag uppdrag som ordförande i Centrum för AMP och är seniorrådgivare för Nordic Capital, och driver utöver det ett eget företag där han håller föreläsningar och ledarskapskurser. Han menar att det inte kommer vara några problem att hinna med alla uppdrag.

– Jag har ju upplevt att pandemin har haft en stor inverkan på det företag jag startade 2014-2015, och haft väsentligt mindre att göra. För mig har det varit möjligt att addera några saker. Jag upplever att det är en välbalanserad mix som jag kommer att ha gott om tid för, säger han.

Just siffermålen är den tidigare statsministern särskild intresserad av, där han menar att branschen han kommer att företräda är helt central för att lyckas med en hållbar omvandling.

Men alla håller inte med om det. I veckan riktade Maria Sandmon, i en kommentar i Dagens ETC, kritik mot den blivande styrelseordföranden.

Hon menar att Reinfeldt blir företrädare för ”ett enormt greenwashingprojekt” – alltså att Drivkraft Sverige ger en felaktig bild av att verka miljövänligt. Två av branschorganisationens stora satsningar, koldioxidlagring och biobränsle, beskrivs som ett förskjutande av problemen.

Särskilt biobränslets miljönytta får sig en sågning, då Sandmon menar att det kräver en enorm skogsavverkning där bunden koldioxid frigörs.

– De som säger: ”Alla fossil- och biobränslen ska bort”, de satsar på att elektrifieringen ska gå enormt mycket snabbare och inte ha några omställningskostnader. Men förmodligen kommer vi ha flera miljoner bilar kvar när vi når de här målen som drivs med fossila bränslen, säger den tillträdande ordföranden.

Han är övertygad om att biobränsleföreträdare är medvetna om att det spelar roll om hur man vårdar och utvecklar svensk skog, och att alla eventuellt inte heller kommer att ha råd med elbilar.

– Jag hävdar, och har hela tiden hävdat, att det kommer att krävas flera lösningar för att vi ska nå de globala klimatmålen. Jag tror att det både handlar om elektrifiering och teknikutveckling, men absolut också – vilket definitivt pratas om internationellt – koldioxidlagring och biobränslen, säger Reinfeldt.

Enligt honom finns det en kritik om man avverkar skog på fel sätt, och han anser att det spelar roll vilken typ av råvara man använder. Samtidigt poängterar han att lösningen ligger i flera alternativ, och varnar för en för hög tilltro till framtidens teknikutveckling.

– Det har blivit väldigt populärt att tro så mycket på teknik: att det här ska gå så fort, att det inte finns några kostnader som ska fördelas, att ingen ska drabbas av omställningen.

– Är det någonting jag har lärt mig av ett långt liv i politiken så är det att all samhällsomvandling är lite svårare och har större kostnader än vad man först erkänner, säger den tidigare statsministern.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!