2019-04-09 Hydrometallurgisk metod för hållbara batterier https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2019/04/fortum-webb.jpg

Hydrometallurgisk metod för hållbara batterier

Fortum Criso Harjavalta 4. Foto: Fortum
Fortum Criso Harjavalta 4. Foto: Fortum
Energi
Industri

Med den hydrometallurgiska metod som Fortum utvecklat kan kobolt, nickel och mangan återvinnas industriellt och därmed lösa elbilsbatteriernas största hållbarhetsutmaning, skriver bolaget. Marknaden för återvinning av litium-jon batterier väntas växa till över 20 miljarder euro under de kommande åren.

– Det fanns få fungerande och ekonomiskt hållbara tekniker för att återvinna litium-jon batterier. Det var en utmaning vi antog och nu har vi utvecklat en skalbar lösning för återvinning som går att använda industriellt, säger Kalle Saarimaa, chef för Fortum Recycling & Waste i ett pressmeddelande.

80 procent av batteriets totala vikt kan återvinnas

Så mycket som 80 procent av batteriets totala vikt kan återvinnas tack vare den delvis patenterade processen. Detta ska jämföras med dagens nivå där endast hälften av batterierna vikt kan återvinnas, skriver Fortum. Den fungerar lika väl för att ta hand om de ofta omfattande mängder restprodukter som uppstår vid batteritillverkning. Enligt Fortums beräkningar så kommer ett batteri tillverkat av återvunna material minska koldioxidutsläppen med 90 procent jämfört med ett batteri tillverkat av jungfrueliga resurser.

Tekniken började utvecklas av finska Crisolteq för att ta hand om industriellt avfall från metallindustrin och har nu tillsammans med Fortum anpassats för att hantera så kallad ”black mass” från litium-jon batterier. Anläggningen i finska Harjavalta, som är i drift, har en kapacitet att hantera både nuvarande och kommande års elbilsvolymer i hela Europa.

– När vi pratar om återvinning av litium-jon batterier så är målet att den absoluta majoriteten av komponenterna ska bli till nya batterier och vår lösning för återvinning är ett steg, men för att utnyttja den fulla potentialen behövs nära samarbeten med bland annat batteri- och biltillverkare, säger Kalle Saarimaa.

Parallellt har Fortum påbörjat ett pilotprojekt med second-life tillämpningar av batterier där elbilens begagnade batterier kommer till användning i energilager innan de slutligen återvinns.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!