Byggindustrin Galleria
3 min lästid

Frölunda Torg - En halv miljon fler besökare

31:a januari 2012, 10:17
Frölunda Torg - En halv miljon fler besökare
Marcus Rosenholm Marcus Rosenholm
Like 0


När 2011 summeras kan man konstatera att de stora satsningar som Frölunda Torg genomfört har varit helrätt. Försäljningen ökade med hela 15 procent samtidigt som detaljhandeln i landet ökade med måttfulla 1 procent.

Dessutom är Nya Frölunda Torg nominerat till Sveriges bästa köpcentrum. Nya Frölunda Torg har nu passerat en omsättning på 2,3 miljarder kronor. Och jämför man försäljningen två år bakåt i tiden har köpcentrumet ökat omsättningen med drygt 50 procent.

– Vi har haft ett fantastiskt bra år. Det känns väldigt tillfredsställande att kunna visa upp sådana siffror när konjunkturen och övriga detaljhandelssverige är rätt skakiga. Det visar att de satsningar som vi började planera för närmare tio år sedan är helt rätt, säger David Schongin, centrumchef på Nya Frölunda Torg.

En halv miljon fler besökare
Även ett ökat antal besökare bekräftar valet av att satsa på en utveckling av Frölunda Torg. På ett år har antalet besökare ökat med över en halv miljon. Från 10,6 miljoner till 11,1 miljoner – en ökning med knappt 5 procent. Och jämför man med antalet besökare före utbyggnaden är de nu nästan en miljon fler.

 Så varför lyckas Nya Frölunda Torg att locka kunder när övriga Sverige får kämpa hårt för varenda krona?

– Det korta svaret är en stark helhet med butiksutbudet, miljön, parkeringsmöjligheterna och marknadsföringen. Om man utvecklar det har vi en väldigt bra komposition av butiker, från stora kedjor till mindre butiker och Göteborgs största modeutbud. Den nya miljön är både trivsam att shoppa och umgås i. Och det är lätt att ta sig hit. Vi har 2 500 platser med fri parkering och bussar och spårvagn som i princip tar dig rätt in i köpcentrumet. Under hela året har vi jobbat konsekvent med marknadsföringen och verkligen fått ut ”Nya” Frölunda Torg och vad det står för, berättar David Schongin.

Nominerat till Sveriges bästa köpcentrum
Ytterligare ett kvitto på satsningen är att Nya Frölunda Torg blivit nominerat till Sveriges bästa köpcentrum. Tävlingen arrangeras av Nordic Council of Shopping Centers, en intresseförening för köpcentrum i Norden med 1 100 medlemmar. Den inleds med nationella tävlingar i de nordiska länderna vars vinnare därefter tävlar mot varandra.

 – Jättekul! Bara tre köpcentrum i Sverige nomineras. Juryn tittar på allt från yteffektivitet och arkitektur till marknadsstrategi och hyresgästmix samt i vilken grad köpcentrumet anses tillföra något nytt till branschen. Dessutom har hundra kunder betygsatt ”sitt” köpcentrum efter ett antal kriterier. Så nu håller vi tummarna för att vi vinner, säger David Schongin.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0