Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
När Täby planerar och bygger för framtiden är hållbarhetsperspektivet centralt. Ny bebyggelse nära befintlig kollektivtrafik och bevarande av grönområden är två exempel på det senare. Det kommande byggandet av bostäder och arbetsplatser i Täby och grannkommuner tror man kommer att motivera ny infrastruktur, till exempel tunnelbana mot Arenastaden.
Stockholm växer och det snabbt. Man brukar tala om att befolkningsökningen är i storleksordningen två SL-bussar om dagen. Detta är förstås något som stockholmskommunerna känner av och Täby i norra Stockholm är en av dessa.
Kommunen har historiskt en ganska hög andel entreprenörer vilket håller i sig. Tendensen är ökat fokus på tjänstesektorn och mindre på industrier.
Täby är en klassisk 50- och 60-talskommun där tidigare stadsplanerare såg bilen som en viktig del i de boendes resande i takt med att bebyggelsen spred sig allt längre från de större kollektivtrafikstråken. Det är inte en renodlad ABC-kommun, även om det finns tendenser.
Detta har varit och är en utmaning inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv för en attraktiv kommun som vuxit och växer fort. Här planeras stora expansioner under kommande decennier.
– Vi försöker göra ett skifte på så vis att nybyggnationer främst är koncentrerade längs Roslagsbanan och annan kollektivtrafik. Utöver detta görs förtätningar i de centrala delarna i Täby, säger Gregor Hackman, Miljöchef i Täby.
Och han fortsätter:
– Ett utvecklingsspår är en förlängning av Roslagsbanan från Täby upp mot Arlanda. Utöver detta har våra politiker inget emot en tunnelbana från Arenastaden.
Byggstarten av nämnda tunnelbanestation planeras till 2016 och öppnar upp för en framtida sträckning mot Täby.
– Men här är det lite hönan och ägget. Kommunerna här i nordöstra Stockholm är eniga om att satsa på att bygga bostäder för att öka trycket på att ny spårbunden infrastruktur dras hit, säger han.
Under tiden arbetar Täby aktivt med hållbarhetsfrågor på bred front.
– Det gäller bland annat energieffektiviteten på nya bostäder som byggs, social hållbarhet som trygghet, bevarande av grönområden och service som är dimensionerad för en ökande befolkning.
På expansionsfronten finns Roslags Näsby där försäljning av mark för exploatering är planerad till våren 2014. Utöver att möjliggöra företagsetableringar handlar det här om 850 bostäder i form av förstärkning av det befintliga stationsområdet
– Även Arninge planeras bostadsbyggande här finns även planer på ett resecentrum.
Men det är vid Täby Galopp som de stora volymerna bostäder kommer att byggas. I den regionala utvecklingsplanen för nordöstra Stockholm talas det om 8500 nya bostäder och 20 000 arbetsplatser. Här utpekas Täby Centrum tillsammans med Arninge som en kommande regional stadskärna.
– Enbart vid Täby Galopp handlar det om 6000 nya bostäder och då börjar vi närma oss en kritisk massa för att motivera ny infrastruktur för kollektivtrafik.
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB