Byggindustrin Arkitektur
2 min lästid

Nytt samarbete för AI och digital etnografi

11:e juni 2019, 07:00
Nytt samarbete för AI och digital etnografi
Foto: Industrifakta och Mickael Tannus
Jessica Branschaktuellt Jessica Branschaktuellt
Like 0

AI och digital etnografi kan ge djupare insikt om bygg- och fastighetsmarknaden, det skriver Industrifakta, som sedan 1978 har arbetat med strategiskt beslutsunderlag till bygg-, installations- och fastighetssektorn i Norden.

Industrifakta har i mer än 40 år arbetat med omvärldsanalyser, konjunkturrapporter och prognoser för den svenska och nordiska bygg- och fastighetsmarknaden. Till de traditionella analysverktygen och källorna adderas nu ett, för de nordiska länderna, unikt verktyg.

Ingår i partnerskap med Quilt.ai

Jens Linderoth som är analysansvarig på Industrifakta förklarar närmare. – Vi har ingått ett exklusivt partnerskap med AI-företaget Quilt.ai och genom detta får vi en möjlighet att i realtid studera och analysera samhällstrender, konsumentbeteende och värderingar på basis av all digital kommunikation som sker i form av text, bild och film. Detta ger oss bland annat en bredare kunskap och en unik insikt om vad som driver den konsumentrelaterade delen av bygg- och fastighetsmarknaden. Det kan handla om allt ifrån livsstilsmönster, boendevärderingar till hur ekonomiska faktorer påverkar konsumenters beteende och investeringsvilja.

Byter namn till Navet Analytics

– I samband med att Industrifakta tar ett stort steg framåt på marknaden passar vi även på att, genom ett namnbyte, starkare knyta oss till vår ägare Navet AB. Från och med den 12 juni byter Industrifakta namn till Navet Analytics och blir Navet-koncernens fjärde affärsområde. Vi vill gärna understryka att vi är samma företag med samma fokus och erfarenhet som tidigare, men att vi nu adderar en ny teknik, vilket öppnar upp för helt nya analysmöjligheter och insikter på både existerande marknader och nya, avslutar Jens.

Like
0
Dislike
0
Love
0
Angry
0