Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
NCC har en central organisation som jobbar aktivt med att sprida information och öka användningen av drönare inom företaget.
– Drönare är ett viktigt steg mot robotiseringen av byggbranschen, säger Andreas Fransman, project manager, Drone Operations DOS, NCC Group.
Det hela började med att han stod och surade i en kö för att köpa lunch. Året var 2015 och han var sur eftersom han ville att NCC skulle satsa på drönare, men då var tekniken väldigt dyr.
–Så jag stod där och muttrade lite för mig själv, skrattar han.
Uppstarten var därför inte självklar. Men i samma kö stod också Andreas Lydig och de började prata. Det visade sig att Lydig hade ett stort intresse för drönare och byggde egna.
Drönarutvecklingen tar jättekliv
2015 blev NCC:s ”hemmabyggda” drönare Sky Hero verklighet. Stommen utgjordes av en byggsats och materialkostnaden per drönare var ungefär 50 000 kronor. Under drönaren fanns en digitalkamera monterad. Den startades med en impuls från autopiloten och sen gjorde den serietagningar under hela flygningen.
Efter det har tekniken och utvecklingen gått framåt snabbt. Sky Hero har donerats till Tekniska Museet, NCC har 120 utbildade drönarpiloter i Sverige, Norge, Finland och Danmark Andreas Fransman och Andreas Lydig jobbar numera centralt inom NCC:s med frågor som rör drönarverksamhet. Avdelningen heter Drone Operations Development & Operations Services.
Vill nå ut till Nordens alla hörn
De ansvarar för bland annat utbildningar, inköp, sprida information, koordinera drönarverksamheterna mellan länderna och att stötta alla som vill börja använda drönare, eller är nyfikna på hur det fungerar och vilka användningsområden som finns.
– Vi jobbar proaktivt och vill nå ut till Nordens alla hörn. Vi vill få folk att använda drönare i ännu större utsträckning. Det är ett oerhört effektivt hjälpmedel och det är budskapet vi vill sprida inom organisationen, säger Andreas Fransman.
NCC använder drönare (inte längre hemmabyggda) till bland annat besiktningar, inspektioner, volymberäkningar, visualiseringsunderlag, 3D-modeller, underlag för projektering och planering – och förstås foton och film för dokumentation.
– Filmandet har flera funktioner. Tänk bara på säkerhetsfrågan. I stället för att ha flera personer ute på arbetsplatsen för att inspektera eller undersöka något kan en drönare samla in informationen. Drönare är också väldigt effektivt eftersom de får med sig mycket mer information än den som efterfrågas för stunden.
Ett viktigt steg mot robotiseringen av byggbranschen
Uppskattningsvis ungefär 200 av NCC:s arbetsplatser använder drönare i sin verksamhet på något sätt.
– Men vi vill att fler ska börja. Jag tror bästa sättet är att visa på nyttan och det görs bäst genom att sprida information, uppmuntra det intresse som finns och förstås genom mun mot mun-metoden.
Han menar att det bättre att fler använder drönare till enklare uppgifter än att få specialiserar sig i komplicerade projekt.
– Ju fler som flyger desto snabbare sprids budskapet, man får en hävstångseffekt, säger Andreas Fransman.
Tekniken har utvecklats snabbt, och ser ut att fortsätta i samma takt. Till exempel finns utländska bolag som har utvecklat drönare som jobbar med markering och utsättning. – Drönare är ett viktigt steg mot robotiseringen av byggbranschen. Det vi ser nu är bara början. Vi kan absolut få drönarna att göra fler saker när de är ute och flyger, till exempel övervaka, leverera saker, hämta saker och flytta saker.
“Sverige är där vi behöver vara”
En viktig fråga är också hanteringen av all data som samlas in. Det är ofta stora filer och också frågan om vem som ska distribuera dem
– NCC jobbar med att centralisera datalagringen. Dels för att skydda alla data, men även för att piloterna inte ska behöva hantera stora filer eller ha ansvar för lagringen.
Jämför man drönaranvändningen i Sverige med andra länder säger han diplomatiskt att Sverige är där vi ”behöver vara.”
– Fokus måste vara vad vi har nytta av. Men användningsområdet är otroligt brett. Det finns många möjligheter, det gäller bara att ha ett öppet sinne, säger Andreas Fransman.
Fakta: Nya regler från och med 1 januari 2021
Vid all flygning med drönare måste det finnas en ansvarig operatör, en så kallad drönaroperatör. Operatören ansvarar för att flygningen genomförs på ett säkert sätt och att fjärrpiloten, det vill säga den som utför flygningen, har rätt kompetens. Operatören ska registrera sig hos Transportstyrelsen och kan vara antingen en person eller ett företag. Vid registrering tilldelas operatören ett specifikt operatörsnummer, ett så kallat operatörs-ID, och drönare som kräver operatörsregistrering ska alltid vara märkta och programmerade med operatörs-ID när detta är möjligt. En operatör kan ansvara för flera fjärrpiloter. Fjärrpiloten är den som utför själva flygningen.
Reglerna blir gemensamma inom hela EU och gäller inte drönare som flyger inomhus.
Det kommer tas ut en avgift för att utbilda sig och registrera sig som operatör. Avgiftsnivåerna är ännu inte fastställda.
Källa: Transportstyrelsen
Text: Anna Sjöström
Foto: Joakim Kröger NCC
Kundservice: 08 – 400 22 620
Vd: Oscar Lundberg
Chefredaktör: Myrna Whitaker
Ägare: Lundros, ett fristående,
(redaktionellt oberoende bolag)
Org nr: 556856-4594
[email protected]
Copyright 2021 – 2025 | Branschaktuellt Sverige AB