2020-07-07 De vill göra Guldbron grön https://branschaktuellt.se/wp-content/uploads/2020/07/guldbron-1.jpg

De vill göra Guldbron grön

Illustrationer av hur Guldbron kan se ut med och utan grönska. Foto: (Vänster) DBOX/Vardag arkitekter (Höger) DBOX
Illustrationer av hur Guldbron kan se ut med och utan grönska. Foto: (Vänster) DBOX/Vardag arkitekter (Höger) DBOX
Byggindustrin

Efter den långa resan från Kina ligger Guldbron på plats vid Slussen. Nu vill arkitektbyrån Vardag vidareutveckla projektet och göra det till en grön länk mellan city, Gamla stan och Södermalm.

Förhoppningen är att bron ska husera en park för att öka trivseln och utöver biltrafiken ge utrymme för ett säkert gångstråk, cykel- och kollektivtrafik.

– Vi vill ge Slussen högre vistelsevärde för alla som vill stanna och vara på platsen. Dessutom ska det bli en säker plats och en bra transportnod. Då får man lyfta fram de transportgrupper som förflyttar folk på det mest effektiva sättet. Det gör att bilkörfälten kan bli färre och att man kan förtydliga andra transportsätt, säger Anna Rex, arkitekt SAR/MSA & stadsplanerare hos Vardag arkitekter, till Branschaktuellt.

Vardags vision är att det ska finnas grönska på Guldbron för att de som nyttjar den ska vilja stanna kvar och uppskatta områdets estetik istället för att enbart passera.

– Vår uppfattning är att Slussen i framtiden kommer vara en plats för vistelse. Då tror vi att det handlar mycket om grönska och vill därför addera vegetation som bidrar med årstidsväxlingar, lite bullerskydd och sådana kvaliteter, säger Anna Rex

Hon anser att de hinder som finns mot att vidareutveckla guldbron ligger på politisk nivå och att man borde våga se dess fulla potential istället för att nöja sig med vad som finns i originalplanen.

– Att våga stå upp för ett beslut som grundas i vad folk efterfrågar och vad det finns för behov kring hur Slussen faktiskt används, jämfört med att bara fullfölja de planer som funnits förut. Det tror jag kräver stort politiskt mod, säger Anna Rex.

Missa inget!

Prenumerera på Branschaktuellt's nyhetsbrev - det är helt kostnadsfritt!