Byggindustrin
3 min lästid

Lidl öppnar nytt och hållbart i Mora

19:e februari 2018, 12:06
Lidl Mora
Lidl öppnar nytt och hållbart i Mora. Bildkälla: Lidl

Lidl Sverige expanderar i hög takt och har nu tecknat avtal med Rico Estate Development AB (RED) om en ny butik i Mora. Den nya butiken byggs utifrån Lidls hållbara butikskoncept och blir certifierad Breeam Excellent. Lidl Mora beräknas öppna under hösten 2019. Detta är den andra butiken som byggs på kort tid för Lidl i Sverige, senaste har Lidl satt i startgroparna för ytterligare en butik i staden Västerås.

Noret i Mora

RED har utvecklat handelsområdet Noret i Mora succesivt sedan 2013 och när sista etappen är klar kommer området att omfatta närmare 13 000 kvadratmeter handel. Noret har under projektets gång lyckats attrahera starka varumärken och nu adderas även Lidl till det expansiva och moderna shoppingområdet. Den nya gröna Lidl Mora, som får en försäljningsyta på 1331 kvadratmeter, beräknas öppna under hösten 2019 och ersätter då den befintliga butiken i centrala Mora.

– Vi har under en längre tid följt utvecklingen i handelsområdet Noret och har nu hittat det perfekta läget för oss. Vi köper en obebyggd fastighet av RED med målet att bygga en fristående Lidlbutik enligt vårt senaste, hållbara butikskoncept. Vi siktar på att slå upp dörrarna under hösten 2019, säger Johan Vennerström, fastighetschef region mitt och norr på Lidl Sverige.

Breeam Excellent

Certifieringen Breeam Excellent är en av de högsta miljöprofiler en nyproduktion kan uppnå. Certifieringen används för att bedöma nyproducerade byggnaders miljöprestanda och miljöpåverkan. Exempelvis bedöms byggnaden på sin energianvändning, inomhusklimat, vattenhushållning och avfallshantering. Även faktorer som placering i förhållande till allmänna kommunikationsmedel och val av byggnadsmaterial vägs in i processen.

– Tillskottet av en Lidl-butik till området framtidssäkrar handelsplatsens stabilitet och bekräftar även vår övertygelse om att Noret är en stark handelsdestination. Vi är stolta över att kunna färdigställa och lämna efter oss ett modernt handelsområde med service, mat och starka varumärken till Mora, säger Ronald Rico, VD på RED.

Den nya butiken i Mora får stora fönsterväggar som drar nytta av naturligt ljus för att spara på energin och den energisnåla belysningen styrs av närvarodetektorer. Solcellerna på taket kompenserar delvis för den el som används och går även till laddstationer som finns tillgängliga för besökare med elbil eller elcykel. På parkeringen kommer ekozoner som ser till att insekts-, fågel- och djurlivet kan frodas trots nybygget. Målet är att antalet arter på platsen ska vara högre efter bygget av den nya butiken än före.

Hans Grindal